electronnik&bargh

در این سایت از انواع مدارات الکترونیکی و قطعات و در مورد سیم کشی و برق ساختمان توضیح داده شده

electronnik&bargh

در این سایت از انواع مدارات الکترونیکی و قطعات و در مورد سیم کشی و برق ساختمان توضیح داده شده

در این سایت از انواع مدارات الکترونیکی و قطعات و در مورد سیم کشی و برق ساختمان توضیح داده شده که شامل نقشه هایه مدارات مختلف وطرز ساخت ان می باشد
و در مورد سیم کشی داکت کشی و..........
به شما اطلاعات زیادی میدهد
بایگانی
آخرین مطالب

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ب.ظ

--- کنترل راه دور مادون قرمز ---

bargh iran - --- کنترل راه دور مادون قرمز ---bargh iran - --- کنترل راه دور مادون قرمز ---

--- کنترل راه دور مادون قرمز ---

--- کنترل راه دور مادون قرمز ---

دسته بندی :

پنجشنبه هشتم بهمن 1388

سلام. توسط این کیت میتوانید انواع وسائل برقی و الکترونیکی منزل ، ازقبیل رادیو و تلویزیون و . . . را از فاصله چند متری ، روشن و خاموش کنید . این مدار با امواج مادون قرمز کار میکند و از آنجا که در نور انواع چراغ های روشنائی ، نظیر لامپ و مهتابی و حتی نور خورشید ، امواج مادون قرمز وجود دارد ، لازم است پس از ساخت ، دیود مادون قرمز گیرنده را در محفظه کوچکی قرار داده و درب محفظه توسط طلق تیره ( نظیر فیلم رادیولوژی ) پوشیده شود تا دیود گیرنده مادون قرمز از امواج مادون قرمز محیط اطراف مصون بوده و تنها در برابر امواج فرستنده مدار عمل کند . نظیر این مسئله در تلویزیونهای مجهز به کنترل مادون قرمز مشاهده میشود که دیود گیرنده بر روی تلویزیون داخل محفظه مخصوص نصب و جلوی آن توسط طلق تیره پوشیده شده است .

 

گیرنده

 

 

فرستنده

 

 

 

لیست قطعات فرستنده

R1

33 اُهم ( نارنجی – نارنجی – سیاه )

R2

560 اُهم ( سبز – آبی – قهوه ای )

R4 , R3

10 کیلو ( قهوه ای – سیاه – نارنجی )

C

دو عدد خازن عدسی 22 تا 33 نانوفاراد

T

دو عدد تراتزیستور BC 548 یا مشابه

S

کلید فشاری میکروسویچ کوچک

توسط این کیت میتوانید انواع وسائل برقی و الکترونیکی منزل ، ازقبیل رادیو و تلویزیون و . . . را از فاصله چند متری ، روشن و خاموش کنید . این مدار با امواج مادون قرمز کار میکند و از آنجا که در نور انواع چراغ های روشنائی ، نظیر لامپ و مهتابی و حتی نور خورشید ، امواج مادون قرمز وجود دارد ، لازم است پس از ساخت ، دیود مادون قرمز گیرنده را در محفظه کوچکی قرار داده و درب محفظه توسط طلق تیره ( نظیر فیلم رادیولوژی ) پوشیده شود تا دیود گیرنده مادون قرمز از امواج مادون قرمز محیط اطراف مصون بوده و تنها در برابر امواج فرستنده مدار عمل کند . نظیر این مسئله در تلویزیونهای مجهز به کنترل مادون قرمز مشاهده میشود که دیود گیرنده بر روی تلویزیون داخل محفظه مخصوص نصب و جلوی آن توسط طلق تیره پوشیده شده است .

لیست قطعات گیرنده

R1

33 کیلو ( نارنجی – نارنجی – نارنجی )

R8 , R6 , R4 , R2

220 کیلو ( قرمز – قرمز – زرد )

R9 , R7 , R5 , R3

7/4 کیلو ( زرد – بنفش – قرمز )

R16 , R15 , R13 , R12 , R10

1 کیلو ( قهوه ای – سیاه – قرمز )

R11

47 کیلو ( زرد – بنفش – نارنجی )

R14

22 کیلو ( قرمز – قرمز – نارنجی )

Z

دیود زینر حدود 4 ولت

C2 , C1

خازن الکترولیت 1/0 میکروفاراد

C4 , C3

خازن عدسی 1 نانوفاراد ( 102 )

C6 , C5

خازن الکترولیت 10 میکروفاراد

C8 , C7

خازن الکترولیت 1 میکروفاراد

C9

خازن عدسی 100 نانوفاراد ( 104 )

C10

خازن عدسی 10 نانوفاراد ( 103 )

C11

خازن الکترولیت 220 میکروفاراد

LED

دیود نورانی مرغوب

T

شش عدد ترانزیستور منفی BC 547 یا مشابه

IC

آی سی 14 پایه K561 TM2 آی سی 4013 روسی

مونتاژ کیت :

قبل از اقدام به مونتاژ لازم است سطح مسی فیبر مدار چاپی توسط سمباده نرم یا اسکاج خشک تمیز و براق شود . این مسئله در عملکرد کلی کیت نقش مهمی ایفاء میکند و عدم رعایت آن شما را در استفاده کیت دچار مشکل میکند . همچنین توصیه میکنیم حتماً روش صحیح لحیمکاری و چگونگی نصب صحیح قطعات را مطالعه و سپس اقدام به مونتاژ نمائید .

سایر موارد بشرح زیر میباشند :

1 – دیود زینر بر اساس نوار رنگی روی بدنه اش ، در محل خود نصب شود .

2 – در نصب دیود نورانی چنان عمل شود که پایه کوتاه تر آن در خانه با علامت نیم دایره سفید قرار گیرد .

منبع تغذیه

تغذیه فرستنده 9 ولت است و باید توسط یک باتری کتابی 9 ولتی تامین و با رعایت مثبت و منفی به مدار متصل شود .

تغذیه گیرنده 12 ولت است و باید از طریق آداپتور و با رعایت مثبت و منفی به محل BAT متصل شود .

پس از نصب تغذیه به هر دو مدار ، دیود مادون قرمز فرستنده را در مقابل دیود مادون قرمز گیرنده قرار داده و با فرمان به کلید فشاری فرستنده ، دیود نورانی گیرنده ، روشن و خاموش خواهد شد . روش کار به این صورت است که با یک فرمان ، دیود گیرنده روشن و با فرمان بعدی خاموش میشود . برای استفاده سهل تر ، مدار فرستنده را داخل یک جاسوئچی مناسب نصب کنید .

برای متصل نمودن این کیت به وسائل برقی و الکترونیکی مورد نظرتان شما حتماً به یک رله 12 ولت نیاز دارید . برای نصب رله باید کنتاکتهای ورودی آن را به نقاط RE گیرنده متصل کنید و سپس کنتاکتهای خروجی رله را در مسیر یکی از سیمهای تغذیه وسیله برقی تان قرار دهید . بنابراین به خروجی RE حتماً باید کنتاکتهای ورودی یک رله 12 ولت متصل شود و کنتاکتهای خروجی رله ، بعنوان یک کلید قطع و وصل در مسیر تغذیه وسیله مورد نظرتان قرار گیرد . توصیه میکنیم چنانچه در کار با رله ها اطلاعات کافی ندارید ، حتماً از یک مطلع کمک بگیرید .



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۸:۵۲
behnam talebi
دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۸ ب.ظ

کنترل از راه دور

bargh iran - کنترل از راه دورbargh iran - کنترل از راه دور

کنترل از راه دور

اما کم کم طراحی رو شروع کنیم:
با مراجعه به دیتاشیت آی سی اول می بینیم که تمام شماتیک مدار مورد نظرمون یعنی همون فرستنده مادون قرمز یا Remote Control اونجا هست و هیچ نیازی به این نیست که تغییراتی رو اعمال کنیم.صرفا مساله طراحی PCB می مونه که از این بحث خارجه.
و اما شماتیک:



همونطور که توی این شماتیک می بینید ما می تونیم یه ریموت کنترل 18 کلیده داشته یاشیم که کلید ها بصورت ماتریسی روی آی سی قرار می گیرند.و بصورت سه سطر در شش ستون چیده می شند.
در مورد R توی شماتیک (روی بیس ترانزیستور) مقاومت 680 یا 820 اهم رو انتخاب می کنیم.
و همچنین در مورد ترانزیستور 2SA1015 انتخاب میشه.
IR LED رو هم که میدونید یه LED مادون قرمز معمولی فرستنده (شفاف) میندازیم.
فکر نمی کنم در مورد مدار فرستنده دیگه مشکلی وجود داشته باشه بجز اینکه رنج تغذیه مدار بسیار جالب هستش... 2.2 ولت تا 5 ولت.پس به راحتی می تونید از باتریهای معمولی که توی این رنج ولتاژ هستند استفاده کنید.









و اما مدار گیرنده.
با مراجعه به دیتا شیت این آی سی چیز زیادی جز نحوه بستن تغذیه آی سی و پین های کنترلی دستگیرمون نمیشه.
اینجا یه نکته پیش میاد و اون اینکه از حالا باید نیاز خودتون رو تعیین کنید.به این معنی که باید بدونید به 10 کانال نیاز دارید یا 18 تا.چون برای داشتن 10 کانال باید از آی سی PT2249 و برای داشتن 18 کانال از آی سی PT2250 استفاده کنید.
فعلا شماتیک های مربوط به هرکدوم رو که از دیتاشیت بیرون کشیدم رو ببینین:





همونطوری که توی شکل ها می بینید پین هایی از آی سی ها که توی قسمت Control Signal Output قرار گرفتن پین های مربوط به خروجی های مدار ما هستند که توی اولی دو تا و در دومی 18 تا هستن.


سلام مجدد.
خوب میرسیم به قسمت طراحی:
این آی سی و به عبارتی مدار گیرنده ما سه قسمت عمده داره:
1-قسمت تغذیه آی سی
2-قسمت گیرنده یا همون سنسور مادون قرمز
3-خروجی مدار
برای هرکدوم جدا گانه طراحی رو انجام میدیم.بیاید اول از قسمت خروجی شروع کنیم.چون هم از اون دوتای دیگه کار بیشتری میبره و هم سخت تره.(حالا میگم چرا)
برای این کار قبل از هرچیز باید بدونیم که خروجی ما هر به هرالمان الکتریکی و الکترونیکی که قدرت سوئیچ کردن یا فرمان دادن رو داشته باشه میتونه وصل شه.از جمله رله ، ترانزیستور ، تریاک ، میکرو و...
اما بیاید فرض کنیم که میخوایم این خروجی ها رو به رله بدیم.یا یکم عامیانه ترش اینکه فرضا می خوایم وسایلی مث لامپ های خونه یا تلوزیون و ... رو خاموش و روشن کنیم.بقیه المانهای مورد اشاره هم برای وصل شدن به آی سی مشکلی ندارن.
ولی حالا بریم روی مدار:



همونطور که می بینید یک دونه از مدار مربوطه رو روی پین 13 کشیدم و بقیه پین ها رو بعهده خودتون گذاشتم.درواقع همه پینها از 3 تا 20 همین مدار رو باید داشته باشند.طرز کارش هم که سادس.وقتی خروجی آی سی (که نوع CMOS) هستش به یک منطقی میره ترانزیستور (BC945) روشن میشه و جریان مورد نیاز بوبین رله رو تامین میکنه و رله کنتاکت میکنه.
با این روش یعنی گذاشتن رله توی مدار خروجی میتونید نه 18 تا بلکه 36 تا خروجی از کل گیرنده بگیرید.چون هر رله (رله های کوچیک و معمولی)خودش دوتا کلیده.وقتی که بوبین تحریک نیست یک کنتاکت وصل و دیگری قطع هست و با جریان دار شدن بوبین برعکس میشه.رله های بزرگتر و قوی تر نوعا دارای چهار و هشت و.. کنتاکت هستند.
حتما میخواین بگین این مدار خروجی که سادس !! ولی اینجا یه نکته اساسی وجود داره و اون در نوع خروجی های آی سی هستش که متاسفانه در دیتاشیت های معمولی اون ذکر نشده.
این نکته خیلی خیلی مهم اینه که از بین 10 تا خروجی آی سی PT2249 فقط دوتا از اونها حالت Hold دارند. تعدادی از بقیه خروجی ها تا وقتی که سیگنال ورودی داشته باشیم به یک منطقی میرن و تعدادی هم صرفا ((تک پالس)) هستند.حالا به ترتیب توضیح میدم که این سه نوع خروجی چطور کار می کنند:
1-با زدن کلید مثلا1 در روی ریموت خروجی مربوطه در گیرنده به یک منطقی میره و تا دوباره فشرده شدن این کلید در همون حال باقی می مونه.مثلا یک بار دکمه رو برای روشن شدن لامپ میزنید و بار دیگه برای خاموش شدنش.(Hold)
2-با زدن کلید مثلا 3 روی ریموت خروجی مربوطه به یک منطقی میره ولی تا وقتی این حالت رو داره که شما اون دکمه رو روی ریموت فشار میدید یا به قولی پایین نگه میدارید.با برداشتن دستتون از روی دکمه خروجی مربوطه صفر میشه.(Cyclic pulse)
3-با زدن کلید مثلا 7 روی ریموت کنترل خروجی مربوطه در گیرنده برای لحظه ای به یک منطقی میره و چه شما دکمه رو رها کنید و چه نگه دارید بعد از لحظه ای خروجی مربوطه صفر میشه.(single puls)

طبیعیه که فقط با نوع اول این خروجی ها میشه لامپ یا یخچال یا تلویزیون و یا ... رو روشن و خاموش کرد.و بقیه این خروجی ها تقریب (برای این موارد) به کاری نمیان.
اگه فکر میکنین اون هشت تا خروجی بدرد نمی خورند باید بدونید اتفاقا اونها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.نه در این مورد که ما داریم استفاده می کنیم.بلکه در خیلی موارد و مدار های گوناگون ما درواقع از حال Hold استفاده نمی کنیم.بلکه از همون تک پالس و سیکلیک پالس استفاده میکنیم.
در مورد خروجی ها توضیح کامل تر اینکه خروجی های از نوع cyclic pulse دارای یک ((لچ)) ، نوع Hold دارای فلیپ فلاپ از نوع T و خروجی هایsingle pulse هم از نو ساده هستند.

اما در مورد PT2250 تعداد هرکدوم از انواع خروجی ها رو نمیدونم و همینطور درمورد هردو آی سی 49 و 50 من نمیدونم که دقیقا کدوم پینها چه حالتی دارند و چی به چیه.ولی نگران نباشید.این ها رو به راحتی با نگاه کردن به دیتاشیت های کاملتر و یا نهایتا بعد از بستن مدار (که کار ساده ایه) به خوبی متوجه میشیم.

اما:

گفتم که برای رله های ما خروجی Hold مناسبه.حالا ما باید کاری بکنیم که خروجی های دیگه ما که حالت Hold ندارند به این حالت مجهز بشند.که هروقت دکمه رو فشار دادیم خروجی فعال شه و با فشار دوباره اون خروجی غیر فعال شه.
برای این کار می تونیم از T و یا JK فلیپ فلاپ استفاده کنیم.

قسمت تغذیه و اوسیلاتور رو براتون کشیدم:




منبع:www.eca.ir/forum2 __________________


 

.:تهیه رادیو کنترل برای هواپیمای مدل :.



کنترل حرکت در هواپیما های مدل توسط سیستم رادیو کنترل انجام میشود که شامل بخش فرستنده و گیرنده می باشد.امواج ارسال شده از فرستنده توسط مدار گیرنده دریافت و به صورت فرمان الکتریکی به سرووها منتقل و باعث حرکت سطوح کنترلی و در نتیجه تغییر مسیر مدل می گردد. 
و اما رادیو کنترل برای مدلی که می سازید را یا باید به صورت حاضری از فروشگاههای مخصوص مدلهای پروازی خریداری کنید که قیمت آن بسته یه تعداد کانالها و مدل و مارک کارخانه سازنده متغیر می باشد ولی معمولا یک ست رادیو کنترل ۴ کاناله شامل فرستنده،گیرنده و ۳ یا ۴ عدد سروو حدود ۱۵۰ هزار تومان می شود که البته برای همه از جمله مبتدیان قابل تهیه نیست و هزینه زیادی برایشان می باشد.

راه دیگر برای تهیه رادیو کنترل استفاده از فرستنده و گیرنده مدلهای حاضری دیگر مثل هواپیماها و ماشین های مدل ارزان قیمت میباشد که البته معمولا ۲ کاناله هستند .



البته تهیه رادیو کنترل ماشین های مدل راحتتر هست و ارزانتر هم تمام می شود و با قیمتی حدود ۷ یا ۸ هزار تومان می توانید یک ماشین رادیو کنترلی نسبتا خوب خریداری کنید که غیر از قسمت رادیو کنترل آن از موتور ها و بقیه قطعات آن هم می توانید استفاده نمایید.ولی در صورت امکان از مدلی که در زیر شکل آن دیده می شود تهیه کنید چون رادیو کنترل آن برد زیادی دارد و نقشه مدارات آن را هم بدست آورده ام و امکان بهبود و تغییرات نیز در آن وجود دارد. 

در این ماشین ها مدار فرستنده با ولتاژ ۳ ولت (۲ عدد باطری قلمی) و مدار گیرنده با ولتاژ ۹ ولت (۶ عدد باطری قلمی) کار میکند و بردی حدود ۳۰ متر را پوشش می دهد.
برای استفاده از این رادیو کنترل جهت هواپیمای مدل اولین و مهمترین چیزی که می بایست تقویت کرد برد فرستنده هست که حداقل نیاز به ۷۰ تا ۱۰۰ متر می باشد. برای افزایش برد در یک فرستنده کنترل از راه دور ۲ راه وجود دارد ۱-افزایش طول آنتن۲- افزایش ولتاژ کار فرستنده رادیو کنترل.
معمولا در ماشین های مدل از آنتن های مفتولی و فنری به طول حدود ۳۰ سانتی متر استفاده می شود که البته برای استفاده مورد نظر ما کم می باشد و باید از آنتن های تلسکوپی به طول ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر استفاده کنید که براحتی و از فروشگاههای فروش لوازم و قطعات الکتریکی و به قیمتی حدود ۱۰۰۰ تومان قابل تهیه می باشد.همچنین به انتهای آن یک روبان قرمز رنگ به طول حدود ۳۰ سانتی متر ببندید که برای مشخص شدن جهت وزش باد در موقع پرواز دادن مدل مفید می باشد.

در مورد افزایش ولتاژ تغذیه مدار فرستنده هم باید بگویم که در اصل ولتاژ کار مدار این گونه ماشین های مدل ۹ ولت میباشد ولی چون نیازی به برد زیاد نیست و همچنین افزایش تعداد باطری ها هم فرستنده را سنگین میکند و هم گرانتر تمام می شود از ولتاژ ۳ ولت استفاده می شود.شما می توانید جای باطری دو تایی فرستنده را بریده و از باطری های شارژی پک شده مانند همانیکه برای مدلتان تهیه کرده اید استفاده کنید.

برد مدار گیرنده رادیو کنترل
تعداد کانالهای فرمان در این رادیو کنترل ۲ تا می باشد که در ماشین کنترلی برای حرکت به جلو ، عقب ، راست و چپ استفاده می شوند. 
برای شروع باید ابتدا برد مدار گیرنده را با جدا کردن سیمهای متصل به جا باطری و کلید و آنتن و همچنین موتورها از داخل ماشین کنترلی خارج نمایید.

در روی برد گیرنده ۲تا سیم قرمز و مشکی مربوط به ولتاژ + و - باطری می باشد که در سر راه آن یک کلید قرار می گیرد،همچنین یک سیم بلند(حدود ۳۰ سانتی متر) هم به جای آنتن می بایست استفاده شود و به محل مورد نظر روی برد گیرنده لحیم شود، ۲ تا از سیمها هم که به موتور اصلی ماشین وصل بوده به موتور هواپیما متصل می شود و ۲ تا سیم دیگر که به موتور چرخ جلویی ماشین وصل بوده به موتور سروو هواپیمای مدل می بایست متصل گردد. 
مهمترین قطعه مدار فرستنده و گیرنده رادیو کنترل ۲ تا آی سی میباشد به نامهای TX-2B و RX-2B که دارای عملکرد پنجگانه ای هستند(فرمان حرکت به جلو،عقب،راست،چپ و توربو) که آی سی اولی Encoder و دومی Decoder می باشد و در شکلهای زیر به صورت جداگانه نشان داده شده اند.

نکته ای که در مورد عملکرد مدار رادیو کنترل ماشین های مدل وجود دارد اینست که از حالت پنجم IC فرستنده و گیرنده (حالت Turbo) استفاده نشده است بدلیل اینکه مدار برای ماشین رادیو کنترلی طراحی شده و ضروری نیست ولی برای استفاده جهت هواپیمای مدل بهتر است که استفاده شود زیرا سرعت را می توان در 2 حالت کند و تند کنترل کرد.در شکل زیر که مربوط به پشت برد گیرنده هست ،پایه شماره 12 IC که همان پایه توربو می باشد با فلش قرمز رنگ نشان داده شده است که استفاده نشده و به جایی متصل نیست. 

در نقشه شماتیک مدار گیرنده قسمت هایی که با رنگ قرمز نشان داده شده است در برد واقعی کنترل از دور ماشین مدل وجود ندارد و در صورت نیاز باید اضافه گردد که شامل ۲ ترانزیستور ‍‍‍C945 و C8550 که با Q3 نشان داده شده و یک مقاومت ۱ کیلو اهم میباشد .

در مورد مدار فرستنده هم که باز از پایه حالت توربو استفاده نشده است احتیاج به اضافه کردن قطعه به آن مدار نیست و فقط باید کلید فرمان به جلو را 2 حالته نمایید که با یکسری تغییرات کوچک در مدار فرستنده یا کلید فرمان به جلو و عقب فرستنده می توان آنرا انجام داد.همچنین باید کلید فرمان حرکت به سمت عقب (دور معکوس) را غیر فعال کنید چون در هواپیما نیازی به آن نیست،البته می توان از آن برای کارهای دیگری استفاده کرد که بعدا گفته خواهد شد. 

در مورد اتصال موتور ها به مدار گیرنده هم به این صورت هست که موتور اصلی هواپیما به محل اتصال موتور جلو و عقب برنده و سروو موتور هم به محل اتصال موتور چپ و راست کننده ماشین کنترلی وصل میشوند. 
نکته مهم دیگر هم اینست که چون در هواپیمای مدلی که می سازیم از برد الکترونیکی کنترل سرعت موتور (Speed Control) استفاده نمی کنیم موتورها و مخصوصا موتور اصلی که سرعت چرخش بالایی دارد آمپر زیادی می کشند که باعث داغ شدن یا حتی سوختن ترانزیستور های خروجی مدار گیرنده میشود،برای حل این مشکل می بایست از ملخ های کوچک مثلا حداکتر به طول 8 سانتی متر استفاده کرد و یا برای ملخ های بزرگتر از گیربکس برای کاهش سرعت و افزایش قدرت موتور استفاده کرد که در مباحث قبلی توضیح داده شده است.

همچنین برای سروو موتوری که می سازید میبایست از موتور الکتریکی استفاده نمایید که ولتاژ کار آن حداقل 6 تا 9 ولت باشد در غیر این صورت باعث داغ شدن و سوختن ترانزیستور های خروجی متصل به آن خواهد شد. 

 

منبع:www.parvaznama.blogfa.com

 


                                             نقشه ی ساخت و ساخت یک رادیو کنترل

  

              

    

  

 کاربرد  :   آموزشی و  تحقیقاتی ( پروژه عملی دانشجویان رشته الکترونیک )

این کیت از دو قسمت تشکیل یافته است .

 1 – فرستنده ( فیبر کوچک ) 

 2 – گیرنده ( فیبر بزرگ )    قطعات فرستنده در بسته جداگانه قرار دارند

در مونتاژ و لحیمکاری از قلع اندود نمودن نوارهای مسی ، بخصوص قسمتهای بوبین فرستنده و گیرنده که بصورت نوار مسی بر روی فیبر طراحی شده اند جداً اجتناب نمائید . هر گونه قلع اضافه در نقاط فوق باعث تغییرات زیاد در فرکانس ارسال فرستنده و یا فرکانس دریافت گیرنده خواهد شد و این باعث عدم تطبیق فرستنده و گیرنده میشود . ( فرکانس فرستنده و گیرنده در محدوده 400 مگاهرتز است )

در مونتاژ فرستنده به این نکات توجه نمائید :

1 – چهار عدد خازن عدسی ( حدود 5 تا 7 پیکوفاراد ) در نقاط مشخص شده با عبارت  C  نصب شوند .

2 – ترانزیستور چنان در مکان خود قرار گیرد که از نظر سطح مقطع ، بر شکل روی فیبر منطبق شود .

3 – در نصب دیود نورانی باید پایه کوتاهتر آن در خانه با علامت پخی  قرار گیرد . ( بهتر است این دیود کاملا به فیبر بچسبد )

4 – پتانسیومتر بترتیب پایه هایش در مکان خود نصب شود . ( رعایت پایه وسط و دو پایه کناری الزامی است )

5 – در نصب آی سی از سوکت استفاده شود و در قرار دادن آی سی بر روی سوکت حتماً به ( تو رفتگی لبه آی سی ) توجه شود .

6– خازن تریمر VC بر اساس شکل سطح مقطع خود در مکان مربوطه نصب شود .

 

در مونتاژ گیرنده به این نکات توجه نمائید :

1– در نصب دیودهای یکسوساز  d و D  به نوار رنگی روی بدنه آنها توجه شود ( این نوار بر نوار سفید شکل روی فیبر منطبق میشود )

2 – در نصب دیود نورانی باید پایه کوتاهتر آن در خانه با علامت پخی  قرار گیرد . ( بهتر است این دیود کاملا به فیبر بچسبد )

3 – بوبین L1  تشکیل یافته از حدود 2 تا 3 دور سیم نازک لاکی ( شماره 015 ) که بر روی هسته هوا به قطر حدود 2 تا 3 میلیمتر پیچیده میشود . برای هسته میتوان از لوله داخلی خودکار بیک استفاده نمود و پس از پیچیدن بوبین بر روی آن ، توسط مقداری چسب مایع آن را محکم نمود . سیم لاکی مورد نیاز در بسته بندی قطعات قرار داده شده است .

4 – در نصب خازنهای الکترولیت بسته به نوع اکسیل و غیر اکسیل ، به پایه مثبت و منفی آنها توجه شود . محل قطب منفی با علامت حلال سفید مشخص شده است .

4 – در نصب آی سی ها از سوکت استفاده شود و در هنگام قرار گرفتن آی سی ها به تو رفتگی لبه آنها توجه نمائید .

5 -  تغذیه گیرنده 12 ولت است که باید از طریق باتری یا آدابتور کاملاً رگوله شده تامین و با رعایت قطب مثبت و منفی به محل BAT  متصل شود .

6 – فعلا در مکان J  سیمی متصل نکنید . در ادامه این راهنما در مورد این جامپر و کاربرد آن توضیح داده می شود .

تنظیم فرستنده و گیرنده :

ابتدا تغذیه گیرنده و سپس تغذیه فرستنده را وصل نمائید . پس از اینکار ، قسمت بوبین فرستنده را بر روی قسمت بوبین گیرنده قرار دهید .

( بوبین فرستنده بصورت نوار مسی و در محدوده خازن تریمر تا دیود نورانی است و بوبین گیرنده هم بصورت نوار مسی و در مقابل خازن C1 و بشکل U کاملاً مشخص می باشد ) . پس از نزدیک نمودن بوبین فرستنده و بوبین گیرنده به همدیگر ، ضمن فرمانهای متوالی به کلید فشاری فرستنده ، توسط یک پیچ گوشتی عایق ، پتانسیومتر PT را تنظیم کنید . ملاحظه میشود که در محدوده کوچکی از تنظیم پتانسیومتر ، همزمان با فرمان به کلید فشاری فرستنده ، گیرنده نیز فرمانهای فرستنده را دریافت و این عمل با روشن و خاموش شدن دیود نورانی گیرنده ( همزمان با فرمانهای فرستنده ) کاملاً مشخص میشود . اگر دقیق به تنظیم پتانسیومتر توجه شود ، متوجه این مسئله میشوید که یک حد پائین و بالا برای قسمتی که پتانسیومتر تنظیم است وجود دارد . یعنی با چرخاندن پتانسیومتر ، در محدوده مشخصی ، فرمانها در گیرنده دریافت میشود . حال برای بهترین تنظیم پتانسیومتر کافی است آن را در وسط محدوده تنظیم قرار دهید . تا اینجا کلیه مراحل در وضعیتی انجام می شد که بوبین فرستنده بر روی بوبین گیرنده قرار داشت و حداقل فاصله بین این دو قسمت کیت ها وجود داشت . حال دو کیت را در فاصله یک متری از همدیگر قرار دهید و اینبار همزمان با فرمانهای متوالی به کلید فشاری فرستنده ، اقدام به تنظیم ازن تریمر فرستنده نمائیدتا فرکانس فرستنده در محدوده دریافت گیرنده قرار گیرد . در تنظیم خازن تریمر نیز ملاحظه میشود که در محدوده کوچکی از تنظیم آن ، فرمانها در گیرنده دریافت میشود . حال میتوانید چندین متر دیگر از گیرنده دور شده و مجدد تنظیم خازن تریمر را تکرار کنید . طی چند مرحله دور شدن و تنظیم مجدد خازن تریمر ، مدار در حداکثر برد تنظیم خواهد شد .

پس برای تنظیم دو کیت ابتدا بوبینهای دو کیت را به همدیگر نزدیک کنید و در نخستین قدم اقدام به تنظیم پتانسیومتر فرستنده نمائید و آن را در وسط محدوده ای که فرمانهایش در گیرنده دریافت میشود قرار دهید ، سپس دو کیت را طی چند مرحله از هم دور و در هر بار فقط خازن تریمر را تنظیم کنید .  این روش ساده ترین راه برای تنظیم فرکانس فرستنده بر روی فرکانس گیرنده بود که براحتی قابل انجام است . سایر روشها نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته دارد که در صورت لزوم دانشجویان گرامی میتوانند توسط یک اوسیلوسکوپ 100 مگاهرتز بصورت علمی تر ، اقدام به تنظیم فرستنده و گیرنده نمایند .

در خروجی مدار یک رله تعبیه شده است که بکمک کنتاکتهای خروجی آن میتوان وسیله ای برقی را توسط این مدار از راه دور کنترل نمود . در خروجی مدار نقطه  A  مشترک بوده و نقاط  B  دو کنتاکت متغیر خروجی رله میباشند . جهت سهولت شما میتوانید نقاط  A و یکی از B ها را در مسیر یکی از سیمهای تغذیه وسیله برقی مورد نظرتان قرار دهید .

در شرائط فعلی با یک فرمان به کلید فرستنده ، رله گیرنده وصل و با فرمان دوم ، رله گیرنده قطع می شود . چنانچه تمایل داشتید رله گیرنده بصورت پالسی عمل کند ، یعنی مادامی که دستتان بر روی کلید فشاری فرستنده قرار دارد ، رله گیرنده وصل و با رهاکردن کلید فشاری فرستنده ، رله گیرنده هم قطع شود دو کار باید انجام شود . ابتدا اینکه در مکان J  یک تکه سیم کوتاه بعنوان جامپر وصل کنید و دوم اینکه IC.2  را از روی سوکت آن بردارید . به اینصورت رله گیرنده همزمان با فشار کلید فرستنده فعال و با رها کردن کلید فشاری فرستنده ، غیر فعال می شود .

در صورت تمایل می توانید برای تغذیه فرستنده  از باتریهای نیم قلمی 12 ولت مخصوص کنترل های اتومبیل ( البته از نوع 12 ولت ) استفاده کنید .

نصب یک آنتن کشوئی با طول حداکثر 30 سانتیمتر به محل ANT  فرستنده ، نقش بسیار مهمی در برد مجموعه دارد . در یک مونتاژ تمیز و تنظیم اصولی ، برد این مدار بدون آنتن حدود 10 متر و با آنتن ( بسته به فضای باز و بسته ) از حدود 50 تا 150 مترخواهد بود .

توجه مهم :       در تنظیم خازن تریمر حتماَ  از پیچ گوشتی مخصوص مدارات فرکانسی استفاده نمائید  

 

 

 

 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۸:۳۸
behnam talebi
دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۲۵ ب.ظ

برنامه برای کنترل کردن کامپیوتر از راه دور،

bargh iran - برنامه برای کنترل کردن کامپیوتر از راه دور،bargh iran - برنامه برای کنترل کردن کامپیوتر از راه دور،

برنامه برای کنترل کردن کامپیوتر از راه دور،

اینم یک برنامه برای کنترل کردن کامپیوتر از راه دور، توسط یک ریموت کنترولر مادون قرمز:


برای شروع باید برین این مدار را بسازید و اونو به پورت سریال کامپیوترتون متصل کنید.

قطعات:
1 عدد رگولاتور به شماره ی: 78L05
1 عدد آی سی گیرنده ی مادون قرمز به شماره ی: TSOP 1738 (یا هر شماره ی مشابه)
1 عدد خازن الکترولیت 4.7 میکروفاراد
1 عدد مقاومت 4.7 کیلو اهم
1 عدد دیود 1N4148

اینم شماتیک مدار:


خوب حالا اگه این مدار را ساختید ، موفق شدید بخش سخت افزاریش رو بسازید.
حالا میریم سراغ بخش نرم افزاری.
در داخل این فایل زیپ، یک Setup وجود داره که باید اونو نصب کنید.
بعد از نصب برنامه بر روی Finish کلیک کنید. برنامه به صورت خودکار اجرا میشه.
از منوی File بر روی Run WinLIRC کلیک کنید. بعد بر روی Yes کلیک کنید و منتظر بمانید تا برنامه اجرا شود.
پس از اجرا شدن برنامه، بر روی Reconfigure کلیک کنید.
حالا برید و اون مداری را که ساختید را به پورت سریال کامپیوترتون متصل کنید. و پورت مورد نظر را از قسمت Port انتخاب کنید. (Com 1 یا Com2)
حال دکمه ی Raw Codes را کلیک کنید و ریموت کنترول را به طرف چشم گیرنده بگیرید و یک دکمه را فشار دهید. اگر نوشته ها یی ظاهر شد، یعنی مدار شما کار میکنه.
بعدا دکمه ی Browse را کلیک کنید و در پوشه ی اصلی برنامه در WinLIRCCFile فایل ریموت کنترول خودتون را انتخاب کنید. البته اکه کنترول شما
یکی از این ریموت کنترولها باشه:
LEXUS
SONY
Panasonic
Sony
AVer
Strong
LG
GOLDSKY

در غیر این صورت در قسمت Config آدرس و نام فایل مورد نظرتون را با پسوند cf بنویسید
و بر روی دکمه ی Learn کلیک کنید.
سپس نام ریموت کنترولتون را وارد و Enter را 3 بار کلیک کنید.
بعد یک دکمه از روی ریموت کنترول را فشار دهید
و به مدت 2 ثانیه نگه دارید و به مدت 1 ثانیه رها کنید ، دوباره به مدت 2 ثانیه نگه دارید و 1 ثانیه رها کنید و به همین ترتیب
10 بار این کار را انجام بدید تا کنترولتون شناسایی بشه.
بعد اسم اون دکمه را وارد و Enter را کلیک کنید

به همین ترتیب همه ی دکمه ها ی ریموت کنترولرتون را به برنامه معرفی کنید و در آخر بدون وارد کردن نام دکمه Enter دا کلیک کنید.
حال کنترول شما شناسایی شده است.
بر روی دکمه ی OK کلیک و سپس بر روی دکمه ی HideWindow کلیک کنید.
حال به برنامه ی WinIRC (که خودم نوشتمش) برید و بر روی Add بعلاوه ی سبز رنگ کلیک کنید
یک پیغام به شما میده که Action List وجود نداره و باید بسازید. Ok را بزنید و از روی فرم جدیدی را که باز شده Create New Action List را انتخاب و بر روی OK کلیک کنید.
یک نام انتخاب و اونو Save کنید.
حالا بر روی Next کلیک کنید و یک دکمه را از روی کنترول فشار دهید تا نام دکمه و نام کنترول مشخص شود.
بعد Next را کلیک کنید و Action مورد نظرتون را انتخاب کنید و Next و Finish را کلیک کنید.
و به همین ترتیب به هر دکمه از کنترولتان یک Action اختصاص دهید.
و از این به بعد با فشار هر دکمه از روی ریموت کنترول، Action مربوطه اجرا میشه.
نظیر: اجرا ی برنامه - شبیه سازی کی بورد - شبیه سازی موس - عوض کردن Action List و...
حتی اگر ریموت کنترول شمه 2 دکمه داشته باشه، میتونید برای یکیش عوض کردن Action List را اختصاص دهید و برای دیگری در هر Action List یک Action متفاوت قرار دهید و
10000000000000000 تا کار مختلف انجام دهید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۸:۲۵
behnam talebi
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۰ ب.ظ

bargh iran

bargh iran -bargh iran -

خیالپردازی در بسیاری از مواقع به حقیقت می‌پیوندد. جالب است بدانید که اختراع رادار هم در حقیقت همانند بسیاری از اختراعات دیگر ریشه در یک داستان علمی - تخیلی دارد. واژه رادار که امروزه در سرتاسر دنیا کاربرد دارد، همانند رادیو و تلویزیون یک اصطلاح بین المللی شده است. در واقع اختراع رادار از یک پدیده فیزیکی و بسیار طبیعی به نام انعکاس گرفته شده است.
همه ما بارها و بارها بازگشت صدا را در مقابل صخره‌های عظیم تجربه کرده ا‌یم. نور خورشید هم با استفاده از همین پدیده است که از سوی ماه و در هنگام شب به ما می‌رسد.





تاریخچه


نخستین بار در سال 1901 « هوگو ژرنسبارک » که او را «ژول ورن» آمریکایی می‌نامند، در یک داستان علمی _ تخیلی ، آن را طرح ریزی کرد. در سال 1906 ، یک دانشجوی 23 ساله آلمانی ، به نام « هولفس یر » دستگاهی ساخت که با اصول رادارهای امروزی می‌توانست امواجی را بسوی موانع بفرستد و بازتاب آنها را دریافت دارد. آزمایش اساسی ارسال امواج الکترومغناطیسی بسوی هواپیماهای در حال پرواز ، بوسیله یک دانشمند فرانسوی به نام « پیر داوید » انجام یافت. در آغاز جنگ دوم جهانی بود که تکنسینهای انگلیسی موفق شدند، نخستین مدلهای راداری امروزی را بسازند. اما کار آنها یک مشکل اساسی داشت. امواج تا نقطه‌ای که می‌خواستند نمی‌رسید و تنها تا پنج هزار متر برد داشت.

به همین دلیل یک فرانسوی دیگر به نام "موریس پونت" در سال 1930 موفق به اختراع دستگاهی جالب به نام "مانیترون" شد که امواج بسیار کوتاه رادیویی را بوجود می‌آورد و به همین دلیل رادارهایی که به کمک این وسیله تکمیل شدند توانستند تا دهها کیلومتر بیش از رادار قبلی امواج را ارسال کنند. دستگاه اختراعی پونت در سال 1935 ابتدا در کشتی معروفی به نام نرماندی نصب شد و توانست آن را از خطر برخورد با کوههای عظیم یخی شناور در اقیانوس محافظت کند و بدین ترتیب رادار علاوه بر استفاده وسیع در هوا ، سطح دریاها را هم به تسخیر خود در آورد.



مکانیسم عمل

همانطور که امواج دریا و امواج صوتی پس از رسیدن به مانعی منعکس می‌شوند، امواج الکترومغناطیسی هم وقتی به مانعی برخورد کردند، بر می‌گردند و ما را از وجود آن آگاه می‌سازند. به کمک امواج الکترومغناطیسی نه تنها از وجود اجسام در فاصله دور باخبر می‌شویم، بلکه بطور دقیق تعیین می‌کنیم که ایا ساکن هستند یا از ما دور و یا به ما نزدیک می‌شوند. حتی سرعت جسم نیز بخوبی قابل محاسبه است. وقتی امواج منتشر شده از رادار ، به یک جسم دور برخورد می‌کنند، به طرف نقطه حرکت بر می‌گردند. امواج برگشتی توسط دستگاههای خاص در مبدا تقویت می‌شوند و از روی مدت رفت و برگشت این امواج ، فاصله بین جسم و رادار اندازه گیری می‌شود.



کاربردها

 



نظامی
درجنگ جهانی دوم زمانیکه رادار وارد صحنه نبرد شد، انگلستان پیگاههای وسیعی را با رادار مجهز کرد و به این ترتیب هواپیماهای آلمانی در کار خودشان دچار اختلال شدند. به عقیده بسیاری از کارشناسان همین رادار بود که آلمان را علی رغم حمله‌های گسترده هوایی بر روی شهرهایی نظیر لندن ، ناکام گذاشت. همچنین بسیاری از زیر دریایی هایی که تعداد زیادی از کشتیهای حمل و نقل و ناوهای جنگی متفقین را به قعر دریا می‌فرستادند، با کمک رادارها شناسایی شدند و در عملیات گوناگون خود دچار شکست گردیدند.



رادارها حتی در توپخانه‌ها ، موشک اندازها و جنگ های زیر دریاییها نیز وارد عمل شدند و توجه قدرتهای بزرگ تسلیحاتی را ، حتی پس از شکست هیتلر و پایان جنگ جهانی به خودشان جلب کردند. اما صرف نظر از کاربردها نظامی، رادار خدمات صلح آمیز بسیاری را بری انسان امروزی در برداشته است. کاهش سوانح در مسافرت های دریایی و هوایی همگی مدیون رادار هستند.

علمی


در حقیقت یکی از مهمترین کاربردهای علمی رادار با آغاز عصر فضا بوجود آمد و بشر توانست برای اولین بار با کمک رادار به فضا دسترسی پیدا کند و حتی سطح سیاره ها و اشکال گوناگون آنها را شناسایی کند. این موفقیت سالها قبل از آن بود که سفینه ها بتوانند از سطح سیارات عکسبرداری کنند. بنابرین رادار علی رغم خرابی هاییکه با گسترده تر کردن جنگ ها به وجود آورد، توانست خدمات بسیار ارزنده ای را برای جامعه بشری به ارمغان آورد و انسان این همه را مدیون طبیعت بی ادعاست!


صنعتی وبازرگانی

شناسایی حضور یا عدم حضور یک جسم در فاصله ه‏ای مشخص – عمدتاً آنچه را که توسط رادار شناسایی می‏شود متحرک می باشد ( مانند هواپیما ) اما رادار قادر به شناسایی حضور اجسام که مثلاً در زیر زمین نیز مدفون شده‏ اند، می‏باشد. در بعضی از موارد حتی رادار می‏تواند ماهیت آنچه را که می‏یابد مشخص کند، مثلاً نوع هواپیمیی که شناسایی می‏کند. شناسایی سرعت آن جسم- دقیقاً همان هدفی که پلیس از آن در بزرگراهها برای کنترل سرعت خودروها از آن استفاده می‏کند.

مثالی از کاربرد رادار

حال بیایید در مورد نمونه ای واقعی از راداری که برای شناسایی هواپیماهای در حال پرواز بکار می‏رود صحبت کنیم. سیستم رادار در ابتدا با روشن کردن فرستنده ، یک دسته موج رادیویی متراکم در آسمان و در جهات مختلف پخش می‏کند. این ارسال برای چند میکروثانیه صورت می‏پذیرد، حال فرستنده خاموش شده و گیرنده سیستم رادار مترصد دریافت پژواک امواج که به همراه اطلاعات حاصل از پدیده داپلر نیز هستند می‏ماند.

امواج رادیویی با سرعتی معادل سرعت نور حرکت می‏کنند، تقریباً در هر میکروثانیه 300 متر را در فضا طی می‏کنند؛ حال اگر سیستم رادار مذکور دارای یک ساعت بسیار دقیق و قوی باشد، می‏تواند با دقت بسیار بالایی موقعیت هواپیما را مشخص کند، با استفاده از روشهای خاص پردازش سیگنال برای تحلیل پدیده داپلر بر روی موجهای برگشتی می‏توان به دقت سرعت هواپیما را مشخص کرد.

آنتن رادار ، یک دسته پالس امواج رادیویی کوچک (اما قدرتمند) را با یک فرکانس مشخص منتشر می سازد. هنگامی که امواج به یک جسم برخورد می‏کنند منعکس شده و در اثر پدیده داپلر فشرده ‏تر یا گسسته ‏تر می‏شوند. همان آنتن وظیفه دریافت امواج منعکس شده را که البته بسیار کمتر از امواج ارسالی هستند بر عهده دارد.

در رادارهای زمینی قضیه خیلی پیچیده‏تر از رادارهای هوایی است، هنگامی که یک رادار پلیس به ارسال پالس موج رادیویی می‏پردازد بخاطر وجود اجسام بسیار در سر راهش مانند نرده‏ها، پلها، تپه ‏ها و ساختمانها پژواکهای بسیاری را دریافت می‏دارد، اما از آنجایی که تمام این اجسام ثابت هستند به جزء خودروها مورد نظر، لذا سیستم رادار خودروهای پلیس ، از میان امواج منعکس شده، فقط آنهایی را انتخاب می‏کند که در آنها پدیده داپلر قابل شناسایی است،( آن هم به اندازه ‏‏ای که جسم متحرک اضافه سرعت داشته باشد،) در ضمن آنتن این رادارها بسیار دهانه تنگی دارند، چرا که فقط بر روی یک خودرو تنظیم می‏شوند.

البته امروزه پلیسها در برخی کشورها از جمله کشور خودمان از تکنولوژی لیزر برای تعیین سرعت خودروها در بزرگراهها استفاده می‏کنند. این تکنولوژی به نام «لیدار» شناخته می‏شود. در این مدل بجای امواج رادیویی از اشعه نوری متمرکز (یا همان لیزر) استفاده می‏شود.


فضایی


جابجایی اجسام - شاتل‏های فضایی و ماهواره‏های دوار بر دور کره زمین از چیزی با عنوان رادار حفره‏ های مجازی برای تهیه نقشه از عوارض جغرافیایی سطح زمین ، ماه و دیگر سیارات استفاده می‏کنند.


رادار در طبیعت

شاید رادار طبیعی بیشترین استفاده را برای خفاش دارد. چرا که این پرنده شب پرواز ، دارای حس بینایی ضعیفی است و به کمک طبیعت راداری که دارد، می‌تواند موانع دور و برخود را تشخیص دهد. خفاش هنگام پرواز فریادهای ابر صوتی خاصی ایجاد می‌کند که پس از برخورد با اجسام مختلف ، منعکس می‌شود و به گوش خفاش می‌رسد. بوسیله همین پژواک صداهای ابر صوتی است که نوع مانع و فاصله آن را تشخیص می‌دهد و طوری پرواز می‌کند که از تصادم با آنها در امان باشد.
بالنها و دلفینها نیز از همین پدیده بازتاب استفاده می‌کنند که در مورد بازتابهای صوتی به آن "سونار" گفته



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۱۰
behnam talebi
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۵ ب.ظ

رادار چیست؟

bargh iran - رادار چیست؟bargh iran - رادار چیست؟

رادار چیست؟



کاربردها

 



نظامی
درجنگ جهانی دوم زمانیکه رادار وارد صحنه نبرد شد، انگلستان پیگاههای وسیعی را با رادار مجهز کرد و به این ترتیب هواپیماهای آلمانی در کار خودشان دچار اختلال شدند. به عقیده بسیاری از کارشناسان همین رادار بود که آلمان را علی رغم حمله‌های گسترده هوایی بر روی شهرهایی نظیر لندن ، ناکام گذاشت. همچنین بسیاری از زیر دریایی هایی که تعداد زیادی از کشتیهای حمل و نقل و ناوهای جنگی متفقین را به قعر دریا می‌فرستادند، با کمک رادارها شناسایی شدند و در عملیات گوناگون خود دچار شکست گردیدند.



رادارها حتی در توپخانه‌ها ، موشک اندازها و جنگ های زیر دریاییها نیز وارد عمل شدند و توجه قدرتهای بزرگ تسلیحاتی را ، حتی پس از شکست هیتلر و پایان جنگ جهانی به خودشان جلب کردند. اما صرف نظر از کاربردها نظامی، رادار خدمات صلح آمیز بسیاری را بری انسان امروزی در برداشته است. کاهش سوانح در مسافرت های دریایی و هوایی همگی مدیون رادار هستند.

علمی


در حقیقت یکی از مهمترین کاربردهای علمی رادار با آغاز عصر فضا بوجود آمد و بشر توانست برای اولین بار با کمک رادار به فضا دسترسی پیدا کند و حتی سطح سیاره ها و اشکال گوناگون آنها را شناسایی کند. این موفقیت سالها قبل از آن بود که سفینه ها بتوانند از سطح سیارات عکسبرداری کنند. بنابرین رادار علی رغم خرابی هاییکه با گسترده تر کردن جنگ ها به وجود آورد، توانست خدمات بسیار ارزنده ای را برای جامعه بشری به ارمغان آورد و انسان این همه را مدیون طبیعت بی ادعاست!


صنعتی وبازرگانی

شناسایی حضور یا عدم حضور یک جسم در فاصله ه‏ای مشخص – عمدتاً آنچه را که توسط رادار شناسایی می‏شود متحرک می باشد ( مانند هواپیما ) اما رادار قادر به شناسایی حضور اجسام که مثلاً در زیر زمین نیز مدفون شده‏ اند، می‏باشد. در بعضی از موارد حتی رادار می‏تواند ماهیت آنچه را که می‏یابد مشخص کند، مثلاً نوع هواپیمیی که شناسایی می‏کند. شناسایی سرعت آن جسم- دقیقاً همان هدفی که پلیس از آن در بزرگراهها برای کنترل سرعت خودروها از آن استفاده می‏کند.

مثالی از کاربرد رادار

حال بیایید در مورد نمونه ای واقعی از راداری که برای شناسایی هواپیماهای در حال پرواز بکار می‏رود صحبت کنیم. سیستم رادار در ابتدا با روشن کردن فرستنده ، یک دسته موج رادیویی متراکم در آسمان و در جهات مختلف پخش می‏کند. این ارسال برای چند میکروثانیه صورت می‏پذیرد، حال فرستنده خاموش شده و گیرنده سیستم رادار مترصد دریافت پژواک امواج که به همراه اطلاعات حاصل از پدیده داپلر نیز هستند می‏ماند.

امواج رادیویی با سرعتی معادل سرعت نور حرکت می‏کنند، تقریباً در هر میکروثانیه 300 متر را در فضا طی می‏کنند؛ حال اگر سیستم رادار مذکور دارای یک ساعت بسیار دقیق و قوی باشد، می‏تواند با دقت بسیار بالایی موقعیت هواپیما را مشخص کند، با استفاده از روشهای خاص پردازش سیگنال برای تحلیل پدیده داپلر بر روی موجهای برگشتی می‏توان به دقت سرعت هواپیما را مشخص کرد.

آنتن رادار ، یک دسته پالس امواج رادیویی کوچک (اما قدرتمند) را با یک فرکانس مشخص منتشر می سازد. هنگامی که امواج به یک جسم برخورد می‏کنند منعکس شده و در اثر پدیده داپلر فشرده ‏تر یا گسسته ‏تر می‏شوند. همان آنتن وظیفه دریافت امواج منعکس شده را که البته بسیار کمتر از امواج ارسالی هستند بر عهده دارد.

در رادارهای زمینی قضیه خیلی پیچیده‏تر از رادارهای هوایی است، هنگامی که یک رادار پلیس به ارسال پالس موج رادیویی می‏پردازد بخاطر وجود اجسام بسیار در سر راهش مانند نرده‏ها، پلها، تپه ‏ها و ساختمانها پژواکهای بسیاری را دریافت می‏دارد، اما از آنجایی که تمام این اجسام ثابت هستند به جزء خودروها مورد نظر، لذا سیستم رادار خودروهای پلیس ، از میان امواج منعکس شده، فقط آنهایی را انتخاب می‏کند که در آنها پدیده داپلر قابل شناسایی است،( آن هم به اندازه ‏‏ای که جسم متحرک اضافه سرعت داشته باشد،) در ضمن آنتن این رادارها بسیار دهانه تنگی دارند، چرا که فقط بر روی یک خودرو تنظیم می‏شوند.

البته امروزه پلیسها در برخی کشورها از جمله کشور خودمان از تکنولوژی لیزر برای تعیین سرعت خودروها در بزرگراهها استفاده می‏کنند. این تکنولوژی به نام «لیدار» شناخته می‏شود. در این مدل بجای امواج رادیویی از اشعه نوری متمرکز (یا همان لیزر) استفاده می‏شود.


فضایی


جابجایی اجسام - شاتل‏های فضایی و ماهواره‏های دوار بر دور کره زمین از چیزی با عنوان رادار حفره‏ های مجازی برای تهیه نقشه از عوارض جغرافیایی سطح زمین ، ماه و دیگر سیارات استفاده می‏کنند.


رادار در طبیعت

شاید رادار طبیعی بیشترین استفاده را برای خفاش دارد. چرا که این پرنده شب پرواز ، دارای حس بینایی ضعیفی است و به کمک طبیعت راداری که دارد، می‌تواند موانع دور و برخود را تشخیص دهد. خفاش هنگام پرواز فریادهای ابر صوتی خاصی ایجاد می‌کند که پس از برخورد با اجسام مختلف ، منعکس می‌شود و به گوش خفاش می‌رسد. بوسیله همین پژواک صداهای ابر صوتی است که نوع مانع و فاصله آن را تشخیص می‌دهد و طوری پرواز می‌کند که از تصادم با آنها در امان باشد.
بالنها و دلفینها نیز از همین پدیده بازتاب استفاده می‌کنند که در مورد بازتابهای صوتی به آن "سونار" گفته



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۵
behnam talebi
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۰ ب.ظ

رساناها,نیمه رساناها

bargh iran - رساناها,نیمه رساناهاbargh iran - رساناها,نیمه رساناها

رساناها,نیمه رساناها

فلزات به دلیل دارا بودن الکترون‌های آزاد در لایه ظرفیت خود معمولاً رساناهای خوبی برای جریان برق هستند. با اینکه بلور سیلیکون شبیه فلز است ولی خواص فلزی ندارد.

 

الکترون‌ها لایه خارجی در سیلیکون در قید جاذبه بین یکدیگر هستند و در ضمن گاف انرژی در بین لایه‌های پر و خالی برای انتقال الکترون کافی نیست.

 

تمامی این شرایط را می‌توان تغییر داد و می‌توان سیلیکون را تبدیل به ماده دیگری کرد که خواص رسانایی الکتریکی را داشته باشد. این کار طی پروسه‌ای به نام ناخالص سازی انجام می‌شود.

 

در این روش به شبکه یونی سیلیکون ناخالصی‌هایی اضافه می‌شود.

 

ناخالصی‌هایی که به ساختار شبکه سیلیکون اضافه می‌شود را می‌توان با دو دسته تقسیم کرد:

 

• نوع N: با اضافه کردن ناخالصی‌هایی از قبیل فسفر و یا آرسنیک در مقادیر بسیار کم. آرسنیک و فسفر هر دو پنج الکترون در لایه ظرفیت خود دارند به همین دلیل الکترون پنجم لایه‌های ظرفیت‌ آن‌ها می‌تواند به عنوان الکترون آزاد عمل کند و کار انتقال جریان را انجام دهد. این نوع سیلیکون رسانای خوبی است. الکترون بار منفی و یا Negative دارد به همین دلیل به این نوع N می‌گویند.

 

• نوع P: در اینجا عناصر بور و گالیم به سیلیکون اضافه می‌شوند. این دو عنصر سه الکترون در لایه ظرفیت خود دارند. وقتی به شبکه یونی سیلیکون وارد می شوند حفره‌هایی را ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود که الکترون سیلیکون پیوند خود را از دست بدهد. وقتی یکی از الکترون‌ها از شبکه یونی خارج شود، خاصیت مثبت الکتریکی در ماده ایجاد می‌شود. به این ترتیب حفره و یا بهتر بگوییم فضای خالی الکترون می‌تواند میزبان خوبی برای الکترون از اتم کناری باشد و به این ترتیب جریان می‌تواند به راحتی در آن شارش کند. از این رو این نوع را P می‌نامند که این نوع دارای بار مثبت یا Positive است.

 

مقدار کمی ناخالصی می‌تواند سیلیکون عایق را به رسانای تقریباً خوبی تبدیل کند. از این رو به آن نیمه رسانا می‌گویند.

 

نوع N و P به تنهایی کار زیادی انجام نمی‌دهند ولی هنگامی که به هم متصل می‌شوند رفتار الکتریسیته‌ای جالبی از خود نشان می‌دهند. با قرار دادن این دو به هم دیود ایجاد می‌شود.

 

دیود جریان را تنها در یک جهت از خود عبور می‌دهد. به همین دلیل آن را یکسو کننده نیز می‌نامند. قسمت مثبت یعنی P یا حفره به طرف منفی باتری متصل و N یا الکترون به طرف  مثبت آن. هیچ جریانی از محل اتصال عبور نمی‌کند زیرا الکترون‌ها در N‌ و P‌ در خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند.

 

اگر باتری را در جهت دیگر متصل کنید الکترون‌های قسمت N توسط قطب منفی دفع و حفره‌های P توسط قطب مثبت دفع می‌شوند. در محل اتصال حفره‌ها و الکترون‌ها به هم می‌رسند و محل حفره‌ها با الکترون‌ها پر می‌شود و جریان در محل اتصال شارش می‌کند.

 

از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی عبور جریان را از خود ممکن می‌سازد که شما با برقرار کردن ولتاژ در جهت درست (+ به آند و - به کاتد) آنرا آماده کار کنید. مقدار ولتاژی که باعث می‌شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه یا (forward voltage drop) نامیده می‌شود که چیزی حدود ۰٫۶ تا ۰٫۷ ولت می‌باشد.

 

اما نکته مهم آنکه تمام دیودها یک آستانه برای حداکثر ولتاژ معکوس دارند که اگر ولتاژمعکوس بیش از آن شود دیوید می‌سوزد و جریان را در جهت معکوس هم عبور می‌دهد. به این ولتاژ آستانه شکست گفته می‌شود.

 

در ادامه به کاربرد‌های دیود‌ها و ترانزیستور‌ها می‌پردازیم. تا اینجا دریافتیم که دیود وسیله‌ای است که جریان را در جهتی حرکت می‌دهد در حالی که در جهت دیگر آن را متوقف می‌کند.

 

کاربرد‌های زیادی از همین خاصیت می‌شود. برای مثال وسایلی که نیروی محرکه الکتریکی آن‌ها از باتری تأمین می‌شود دارای دیود هستند و اگر باتری را در جهت اشتباه بزنید دیود جلوی عبور جریان را می‌گیرد و به دستگاه آسیبی نمی‌رسد.

 

ترانزیستور مجموعه‌ای از دیود‌های متصل به هم است. این اتصال‌ها که معمولاً به صورت NPN و یا PNP‌ انجام می‌شنوند به صورت یک سوئیچ عمل می‌کند. شاید فکر کنید که با این کار دیگر هیچ مقداری جریان از ترانزیستور گذر نمی‌کند. دقیقاً همین‌طور است.ولی اگر جریان به محل میانی ترانزیستور داده شود می‌تواند جریان بسیار کمی را به جریان زیادی در یک جهت تبدیل کند.

 

همین واقعیت است که خاصیت سوئیچ بودن را به ترانزیستور می‌دهد و می‌تواند با جریانی کم روشن و خاموش شود.

 

با استفاده از همین حقایق امروزه میلیون‌ها ترانزیستور پردازشگر‌ها را تشکیل می‌دهند که در حقیقت میلیون‌ها سوئیچ متصل به هم هستند.

 

همانطور که می‌دانید اساس دیجیتال واحد‌های باینری یا صفر-و-یک است. به این ترتیب این سوئیچ‌ها می‌توانند میلیون‌ها محاسبه و عملیات منطقی را انجام دهند که می‌تواند به پردازش‌های بزرگی ختم شود.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۰
behnam talebi
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۴۶ ب.ظ

دزدگیر پیشرفته مجهز به میکروکنترلرAT89C2051

bargh iran - دزدگیر پیشرفته مجهز به میکروکنترلرAT89C2051bargh iran - دزدگیر پیشرفته مجهز به میکروکنترلرAT89C2051

دزدگیر پیشرفته مجهز به میکروکنترلرAT89C2051

 

شرح فنی مدار :

در این مدار در قسمت تغذیه ، دیود D را در ورودی تغذیه قرار داده ایم که برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی نصب معکوس تغذیه پیش بینی شده است . پس از این دیود ، آی سی رگولاتور 7805 تغذیه 5 ولت برای تغذیه آی سی را تامین میکند . در این قسمت ، خازن C1 بعنوان صافی تغذیه و خازنهای C6 , C2  برای برای جلوگیری از نویز در تغذیه ، مورد استفاده قرار گرفته اند .

در قسمت آی سی ، مقاومت R1 و خازن C3 ( RESET ) اتوماتیک میکروکنترلر می باشند.

کلید های SW3 , SW2 , SW1  توسط مقاومتهای R4 , R2  به منفی متصل شده اند .

بیس ترانزیستور  T1 توسط مقاومت  R5 تغذیه میشود و همچنین فرمان مورد نیاز توسط پورت میکروکنترلر به بیس این ترانزیستور منتقل میشود . این ترانزیستور برای راه اندازی رله بکار برده شده و دیود D برای حفاظت از ترانزیستور در مقابل جریان معکوس سیم پیچ رله مورد استفاده قرار گرفته است . با عمل کردن رله ، ولتاژ ورودی 12 ولت مدار به خروجی AL منتقل و این خروجی قادر است یک آژیر قوی 12 ولت را بکار اندازد .

در نشاندهنده های نوری مدار ، جریان دیودهای نورانی توسط مقاومتهای R8 , R7 , R6 محدود میشود . این دیودها نیز بمنظور نشاندهنده های نوری بکار رفته اند و وضعیت های مختلف مدار را نشان میدهند .

در خروجی SP  نحوه تولید صدا به این صورت میباشد که پورت خروجی میکروکنترلر توسط مقاومت R9 به بیس ترانزیستور T3 فرمان میدهد . این ترانزیستور از نوع مثبت است و با پالس منفی تحریک و در زمان روشن شدن ولتاژ کلکتور مثبت میشود . کلکتور T3 توسط مقاومت R10 به بیس ترانزیستور T2 فرمان میدهد . این ترانزیستور منفی است و با مثبت تحریک میشود و در نتیجه نوسانات تولید شده در پورت میکروکنترلر با ولتاژ و جریان بالا به خروجی SP منتقل میشود .

در مونتاژ به این موارد توجه شود  :

یک تکه سیم بصورت جامپر در محل  J  نصب شود . (  کنار مقاومت  R5   )

پایه کوتاه دیودهای نورانی در هنگام نصب در خانه های متصل به سه مقاومت 1 کیلو قرار گیرد .

سؤیچ آلفا توسط دو رشته سیم کوتاه به کانکتور ALFA  متصل شود .

در نصب آی سی رگولاتور چنان عمل شود که طرف فلزی بدنه اش بصورت خوابیده و بر شکل روی فیبر منطبق شود . این آی سی نیاز به یک رادیاتور ( گرماگیر ) آلمینیومی دارد تا گرمای آن را دفع کند  .

در نصب آی سی میکروکنترلر ، حتماً از سوکت استفاده شود و جهت قرار گرفتن پایه 1 آی سی فراموش نشود . ( تو رفتگی لبه آی سی دقیقاً بر شکل روی فیبر منطبق شود )

دیپ سؤیچ ها چنان نصب شوند که عبارت ON  آنها بطرف بالا و در مقابل عبارات SW1 و SW2 و SW3 قرار گیرد .

این دیپ سویچ ها بمنظور تنظیم تایمهای ورود ، خروج و تایم آژیر بکار میروند و توسط آنها میتوان تایم مورد نظر را انتخاب نمود . SW1  مربوط به تایم ورود– SW2 مربوط به تایم خروج و SW3  مربوط به تایم آژیر میباشد .

طرز تنظیم تایم برای هر کدام از این کلیدها ، بشرح زیر و با شکل نشان داده شده است . در شکل زیر چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ های  SW1 و

 SW2 ( تایم ورود و تایم خروج ) نشان داده شده است .

 

 

 

و در شکل زیر نیز چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ  SW3  ( تایم آژیر ) نشان داده شده است .

 

 

 

 

برای تست مدار بهتر است کلید کلیه دیپ سویچ ها بطرف پائین ( یعنی همگی در حداقل تایم ها ) قرار گیرد .

( سایر تجهیزات مورد نیاز ) . . . برای این کیت به 3 وسیله دیگر بشرح زیر نیاز خواهد بود :

1 – یک منبع تغذیه مستقیم 12 ولت با جریان 1 آمپر . منبع تغذیه با رعایت قطبها به کانکتور مربوطه که در محل BAT  نصب شده ، متصل میشود .

2 – یک بلندگوی حدود 0.5  وات  . این بلندگو  توسط دو رشته سیم به کانکتور  SP  متصل میشود و داخل قاب دزدگیر ( کنار دستگاه ) مورد استفاده قرار میگیرد و با پخش بیپ های مختلف و آژیر ، وضعیت دستگاه را نشان می دهد .

3 – یک عدد سیرن 12 ولت ( آژیر قوی 12 ولت ) . این آژیر بعنوان خبر کننده دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد و با رعایت قطب ها به ترمینال  AL   متصل میشود . آژیر بهتر است از نوع تایوانی 6 صدا ( اصل تایوانی ) باشد . بعضی از آژیرها بدلیل غیر استاندارد بودن ، جریان بیش از حدّی از مدار میکشند که این باعث اُفت ناگهانی ولتاژ در مدار ، ودر نتیجه ری سِت شدن آی سی می شود .                                                                           

بسته به مکان مورد استفاده به تعدادی سنسور مغناطیسی ، سنسور لرزشی و یا چشم الکترونیک نیاز خواهید داشت .

روش استفاده از سنسورها :

سنسور یا سنسورهای مغناطیسی پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به ترمینال Z1  ( زون 1 ) متصل شود .

سنسور یا سنسورهای لرزشی ، پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به ترمینال Z2 ( زون 2 )  متصل شود .

ترمینال NO  ورودی باز مدار میباشد که بسته به نوع سنسور لرزشی ، ممکن است نیاز به این ورودی باشد . ( البته ممکن است این ترمینال مورد استفاده قرار نگیرد )

طریقه راه اندازی دزدگیر :

ابتدا نیازی به متصل نمودن سنسور به مدار نیست و کافی است دو ترمینال Z1  توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند و ترمینال Z2 هم به همین صورت دو ترمینالش توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند . فعلاً به  ورودی باز مدار ( یعنی کانکتور NO  ) سیمی متصل نشود و این کانکتور آزاد بماند . همانطور که قبلاً گفته شد برای تست مدار بهتر است کلید کلیه سؤیچ های SW1 , SW3 , SW2  را در حالت پائین ( یعنی در حداقل تایم ) قرار دهید .

پس از اتصال بلندگو و آژیر به کانکتورهای مربوطه ، منبع تغذیه را با رعایت مثبت و منفی به مدار متصل کنید ، سپس کلید سؤیچ  را در وضعیتی قرار دهید که مقابل نقطه قرمز روی بدنه اش قرار گیرد . در اینصورت مدار دزدگیر با پخش چند بیپ مختلف روشن شدن خود را اعلام میدارد . اینک حدود 5 ثانیه مکث کنید تا تایم خروج مدار پایان یابد . پس از این مدت دو سیمی که به Z1  متصل شده را برای یک لحظه از همدیگر جدا کنید . به اینصورت شما بصورت دستی یک پالس به ورودی تایم دار مدار اعمال نموده اید و از آنجا که تایم ورود در وضعیت 5 ثانیه تنظیم شده ، پس از 5 ثانیه مدار عمل نموده و خروجی های SP  و  AL  با پخش بیپ و آلارم اعلام وضعیت میکنند . آژیر مدار هم دقیقاً برای مدت یک دقیقه ادامه خواهد داشت و سپس بطور اتوماتیک قطع میشود . البته اگر دو سیم  Z1  هنوز در حالت جدا از همدیگر قرار داشته باشند ، آژیر پس از اِتمام تایم ، مجدد  ادامه خواهد یافت . پس از قطع آلارم ، چنانچه ارتباط دو سیم Z2  قطع شود ، مدار بطور آنی عمل نموده و آلارم پخش میشود . بنابراین توجه شود که Z1 دارای تایم ورود میباشد که این تایم توسط  SW1  تعیین میشود و Z2 هیچ تایمی ندارد .

در صورت استفاده از چشم الکترونیک بهتر است از زون Z2  استفاده شود . ( بسته به خواست مصرف کننده میتوان همزمان از یک یا چند سنسور مغناطیسی ، یک یا چند سنسور لرزشی و یا یک یا چند سنسور مادون قرمز استف

 

شرح فنی مدار :

در این مدار در قسمت تغذیه ، دیود D را در ورودی تغذیه قرار داده ایم که برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی نصب معکوس تغذیه پیش بینی شده است . پس از این دیود ، آی سی رگولاتور 7805 تغذیه 5 ولت برای تغذیه آی سی را تامین میکند . در این قسمت ، خازن C1 بعنوان صافی تغذیه و خازنهای C6 , C2  برای برای جلوگیری از نویز در تغذیه ، مورد استفاده قرار گرفته اند .

در قسمت آی سی ، مقاومت R1 و خازن C3 ( RESET ) اتوماتیک میکروکنترلر می باشند.

کلید های SW3 , SW2 , SW1  توسط مقاومتهای R4 , R2  به منفی متصل شده اند .

بیس ترانزیستور  T1 توسط مقاومت  R5 تغذیه میشود و همچنین فرمان مورد نیاز توسط پورت میکروکنترلر به بیس این ترانزیستور منتقل میشود . این ترانزیستور برای راه اندازی رله بکار برده شده و دیود D برای حفاظت از ترانزیستور در مقابل جریان معکوس سیم پیچ رله مورد استفاده قرار گرفته است . با عمل کردن رله ، ولتاژ ورودی 12 ولت مدار به خروجی AL منتقل و این خروجی قادر است یک آژیر قوی 12 ولت را بکار اندازد .

در نشاندهنده های نوری مدار ، جریان دیودهای نورانی توسط مقاومتهای R8 , R7 , R6 محدود میشود . این دیودها نیز بمنظور نشاندهنده های نوری بکار رفته اند و وضعیت های مختلف مدار را نشان میدهند .

در خروجی SP  نحوه تولید صدا به این صورت میباشد که پورت خروجی میکروکنترلر توسط مقاومت R9 به بیس ترانزیستور T3 فرمان میدهد . این ترانزیستور از نوع مثبت است و با پالس منفی تحریک و در زمان روشن شدن ولتاژ کلکتور مثبت میشود . کلکتور T3 توسط مقاومت R10 به بیس ترانزیستور T2 فرمان میدهد . این ترانزیستور منفی است و با مثبت تحریک میشود و در نتیجه نوسانات تولید شده در پورت میکروکنترلر با ولتاژ و جریان بالا به خروجی SP منتقل میشود .

در مونتاژ به این موارد توجه شود  :

یک تکه سیم بصورت جامپر در محل  J  نصب شود . (  کنار مقاومت  R5   )

پایه کوتاه دیودهای نورانی در هنگام نصب در خانه های متصل به سه مقاومت 1 کیلو قرار گیرد .

سؤیچ آلفا توسط دو رشته سیم کوتاه به کانکتور ALFA  متصل شود .

در نصب آی سی رگولاتور چنان عمل شود که طرف فلزی بدنه اش بصورت خوابیده و بر شکل روی فیبر منطبق شود . این آی سی نیاز به یک رادیاتور ( گرماگیر ) آلمینیومی دارد تا گرمای آن را دفع کند  .

در نصب آی سی میکروکنترلر ، حتماً از سوکت استفاده شود و جهت قرار گرفتن پایه 1 آی سی فراموش نشود . ( تو رفتگی لبه آی سی دقیقاً بر شکل روی فیبر منطبق شود )

دیپ سؤیچ ها چنان نصب شوند که عبارت ON  آنها بطرف بالا و در مقابل عبارات SW1 و SW2 و SW3 قرار گیرد .

این دیپ سویچ ها بمنظور تنظیم تایمهای ورود ، خروج و تایم آژیر بکار میروند و توسط آنها میتوان تایم مورد نظر را انتخاب نمود . SW1  مربوط به تایم ورود– SW2 مربوط به تایم خروج و SW3  مربوط به تایم آژیر میباشد .

طرز تنظیم تایم برای هر کدام از این کلیدها ، بشرح زیر و با شکل نشان داده شده است . در شکل زیر چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ های  SW1 و

 SW2 ( تایم ورود و تایم خروج ) نشان داده شده است .

 

 

 

و در شکل زیر نیز چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ  SW3  ( تایم آژیر ) نشان داده شده است .

 

 

 

 

برای تست مدار بهتر است کلید کلیه دیپ سویچ ها بطرف پائین ( یعنی همگی در حداقل تایم ها ) قرار گیرد .

( سایر تجهیزات مورد نیاز ) . . . برای این کیت به 3 وسیله دیگر بشرح زیر نیاز خواهد بود :

1 – یک منبع تغذیه مستقیم 12 ولت با جریان 1 آمپر . منبع تغذیه با رعایت قطبها به کانکتور مربوطه که در محل BAT  نصب شده ، متصل میشود .

2 – یک بلندگوی حدود 0.5  وات  . این بلندگو  توسط دو رشته سیم به کانکتور  SP  متصل میشود و داخل قاب دزدگیر ( کنار دستگاه ) مورد استفاده قرار میگیرد و با پخش بیپ های مختلف و آژیر ، وضعیت دستگاه را نشان می دهد .

3 – یک عدد سیرن 12 ولت ( آژیر قوی 12 ولت ) . این آژیر بعنوان خبر کننده دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد و با رعایت قطب ها به ترمینال  AL   متصل میشود . آژیر بهتر است از نوع تایوانی 6 صدا ( اصل تایوانی ) باشد . بعضی از آژیرها بدلیل غیر استاندارد بودن ، جریان بیش از حدّی از مدار میکشند که این باعث اُفت ناگهانی ولتاژ در مدار ، ودر نتیجه ری سِت شدن آی سی می شود .                                                                           

بسته به مکان مورد استفاده به تعدادی سنسور مغناطیسی ، سنسور لرزشی و یا چشم الکترونیک نیاز خواهید داشت .

روش استفاده از سنسورها :

سنسور یا سنسورهای مغناطیسی پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به ترمینال Z1  ( زون 1 ) متصل شود .

سنسور یا سنسورهای لرزشی ، پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به ترمینال Z2 ( زون 2 )  متصل شود .

ترمینال NO  ورودی باز مدار میباشد که بسته به نوع سنسور لرزشی ، ممکن است نیاز به این ورودی باشد . ( البته ممکن است این ترمینال مورد استفاده قرار نگیرد )

طریقه راه اندازی دزدگیر :

ابتدا نیازی به متصل نمودن سنسور به مدار نیست و کافی است دو ترمینال Z1  توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند و ترمینال Z2 هم به همین صورت دو ترمینالش توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند . فعلاً به  ورودی باز مدار ( یعنی کانکتور NO  ) سیمی متصل نشود و این کانکتور آزاد بماند . همانطور که قبلاً گفته شد برای تست مدار بهتر است کلید کلیه سؤیچ های SW1 , SW3 , SW2  را در حالت پائین ( یعنی در حداقل تایم ) قرار دهید .

پس از اتصال بلندگو و آژیر به کانکتورهای مربوطه ، منبع تغذیه را با رعایت مثبت و منفی به مدار متصل کنید ، سپس کلید سؤیچ  را در وضعیتی قرار دهید که مقابل نقطه قرمز روی بدنه اش قرار گیرد . در اینصورت مدار دزدگیر با پخش چند بیپ مختلف روشن شدن خود را اعلام میدارد . اینک حدود 5 ثانیه مکث کنید تا تایم خروج مدار پایان یابد . پس از این مدت دو سیمی که به Z1  متصل شده را برای یک لحظه از همدیگر جدا کنید . به اینصورت شما بصورت دستی یک پالس به ورودی تایم دار مدار اعمال نموده اید و از آنجا که تایم ورود در وضعیت 5 ثانیه تنظیم شده ، پس از 5 ثانیه مدار عمل نموده و خروجی های SP  و  AL  با پخش بیپ و آلارم اعلام وضعیت میکنند . آژیر مدار هم دقیقاً برای مدت یک دقیقه ادامه خواهد داشت و سپس بطور اتوماتیک قطع میشود . البته اگر دو سیم  Z1  هنوز در حالت جدا از همدیگر قرار داشته باشند ، آژیر پس از اِتمام تایم ، مجدد  ادامه خواهد یافت . پس از قطع آلارم ، چنانچه ارتباط دو سیم Z2  قطع شود ، مدار بطور آنی عمل نموده و آلارم پخش میشود . بنابراین توجه شود که Z1 دارای تایم ورود میباشد که این تایم توسط  SW1  تعیین میشود و Z2 هیچ تایمی ندارد .

در صورت استفاده از چشم الکترونیک بهتر است از زون Z2  استفاده شود . ( بسته به خواست مصرف کننده میتوان همزمان از یک یا چند سنسور مغناطیسی ، یک یا چند سنسور لرزشی و یا یک یا چند سنسور مادون قرمز استفاده نمود ) اینکه چه تعداد سنسور به مدار متصل شود بستگی به منطقه مورد استفاده دارد ولی در هر صورت تجربه نشان داده که استفاده از حداقل تعداد سنسور علاوه بر مقرون به صرفه بودن ، استفاده و کارائی بهتری را در پی دارد .

سه دیود نورانی چه نقشی را  انجام میدهند ؟

در حالات مختلف ، سه دیود نورانی وضعیت درب های که به زونهای  Z1 و Z2  و NO متصل میباشند را نشان میدهند . حتی اگر دستگاه خاموش باشد ، این دیودها نشان میدهند که درب متصل به آنها باز یا بسته است . در حالت خاموش بودن دزدگیر روشن بودن هرکدام از این دیودها نشاندهنده باز بودن درب متصل به همان زون میباشد . به اینصورت شما قبل از اینکه بخواهید اقدام به روشن نمودن دزدگیر نمائید ، با مشاهده روشن یا خاموش بودن این دیودها میتوانید پی ببرید که درب های متصل به زونهای مختلف باز هستند یا بسته . همچنین چنانچه به منزل مراجعه نمودید و ملاحظه شد که یکی از دیودهای نورانی بصورت ممتد روشن مانده ، مفهوم آن است که در نبود شما ، سنسور مربوط به همان زون ، حداقل یکبار فرمان گرفته و آژیر بصدا در آمده است .

اینک میتوانید دیپ سوئچ ها را در وضعیت تایمهای دیگر قرار داده و آنها را هم مورد آزمایش قرار دهید . پس از تست و آشنائی با طرز کار مدار ، آن را داخل قاب مناسب جاسازی نمائید . بسته بندی مدار در محفظه مناسب و قرار دادن سؤیچ الفا و دیودهای نورانی بر روی قاب حتماً با سلیقه و دقّت فراوان انجام شود . چرا که کوچکترین اتصال نا بجا باعث سوختن آی سی خواهد شد .  همانطور که قبلاً بیان شد بلندگوی کانکتور SP  باید در کنار دستگاه و داخل قاب نصب شود و سیرن یا آژیر 12 ولت در خارج از دستگاه و در محلی مناسب و البته دور از دسترس اشخاص نصب شود .

همچنین سیم کشی سنسورها توسط سیم زره دار ( ضد پارازیت ) انجام شود و در سیم کشی علاوه بر ظرافت و دقّت ، حتی المقدور مسیرهای کوتاه و البته دور از دسترس اشخاص انتخاب شود . استفاده از سیمهای مفتولی و یا اَفشان معمولی موجب دریافت پارازیت شده و هرگز توصیه نمیشوند . سیمهای شیلد با ضخامت کم بهترین نوع برای اینکار میباشند .

چنانچه در محلی هستید که امکان قطع برق وجود دارد،میتوانید از دو باتری خشک6 ولت ( باتریهای مخصوص سیستمهای حفاظتی ) برای تغذیه استفاده نمائید .

در استفاده از مدار ، فقط به این نکته توجه داشته باشید که در 2 حالت امکان سوختن آی سی وجود خواهد داشت .

1 – بوجود آمودن اتصال نا بجا در سیم بندی و نوارهای مسی و یا  اتصال کوتاه سیم تغذیه به نوارهای مسی کیت .

2 – نصب معکوس آی سی .

بنابراین در استفاده از مدار حداکثر دقّت و ظرافت را مدّ نظر داشته باشید .  نصب دزدگیر همراه با تغذیه در قاب عایق و مناسب ، الزامی بوده و به سلیقه سازنده واگذار میشود . اده نمود ) اینکه چه تعداد سنسور به مدار متصل شود بستگی به منطقه مورد استفاده دارد ولی در هر صورت تجربه نشان داده که استفاده از حداقل تعداد سنسور علاوه بر مقرون به صرفه بودن ، استفاده و کارائی بهتری را در پی دارد .

سه دیود نورانی چه نقشی را  انجام میدهند ؟

در حالات مختلف ، سه دیود نورانی وضعیت درب های که به زونهای  Z1 و Z2  و NO متصل میباشند را نشان میدهند . حتی اگر دستگاه خاموش باشد ، این دیودها نشان میدهند که درب متصل به آنها باز یا بسته است . در حالت خاموش بودن دزدگیر روشن بودن هرکدام از این دیودها نشاندهنده باز بودن درب متصل به همان زون میباشد . به اینصورت شما قبل از اینکه بخواهید اقدام به روشن نمودن دزدگیر نمائید ، با مشاهده روشن یا خاموش بودن این دیودها میتوانید پی ببرید که درب های متصل به زونهای مختلف باز هستند یا بسته . همچنین چنانچه به منزل مراجعه نمودید و ملاحظه شد که یکی از دیودهای نورانی بصورت ممتد روشن مانده ، مفهوم آن است که در نبود شما ، سنسور مربوط به همان زون ، حداقل یکبار فرمان گرفته و آژیر بصدا در آمده است .

اینک میتوانید دیپ سوئچ ها را در وضعیت تایمهای دیگر قرار داده و آنها را هم مورد آزمایش قرار دهید . پس از تست و آشنائی با طرز کار مدار ، آن را داخل قاب مناسب جاسازی نمائید . بسته بندی مدار در محفظه مناسب و قرار دادن سؤیچ الفا و دیودهای نورانی بر روی قاب حتماً با سلیقه و دقّت فراوان انجام شود . چرا که کوچکترین اتصال نا بجا باعث سوختن آی سی خواهد شد .  همانطور که قبلاً بیان شد بلندگوی کانکتور SP  باید در کنار دستگاه و داخل قاب نصب شود و سیرن یا آژیر 12 ولت در خارج از دستگاه و در محلی مناسب و البته دور از دسترس اشخاص نصب شود .

همچنین سیم کشی سنسورها توسط سیم زره دار ( ضد پارازیت ) انجام شود و در سیم کشی علاوه بر ظرافت و دقّت ، حتی المقدور مسیرهای کوتاه و البته دور از دسترس اشخاص انتخاب شود . استفاده از سیمهای مفتولی و یا اَفشان معمولی موجب دریافت پارازیت شده و هرگز توصیه نمیشوند . سیمهای شیلد با ضخامت کم بهترین نوع برای اینکار میباشند .

چنانچه در محلی هستید که امکان قطع برق وجود دارد،میتوانید از دو باتری خشک6 ولت ( باتریهای مخصوص سیستمهای حفاظتی ) برای تغذیه استفاده نمائید .

در استفاده از مدار ، فقط به این نکته توجه داشته باشید که در 2 حالت امکان سوختن آی سی وجود خواهد داشت .

1 – بوجود آمودن اتصال نا بجا در سیم بندی و نوارهای مسی و یا  اتصال کوتاه سیم تغذیه به نوارهای مسی کیت .

2 – نصب معکوس آی سی .

بنابراین در استفاده از مدار حداکثر دقّت و ظرافت را مدّ نظر داشته باشید .  نصب دزدگیر همراه با تغذیه در قاب عایق و مناسب ، الزامی بوده و به سلیقه سازنده واگذار میشود .



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۶
behnam talebi
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷ ق.ظ

نرم افزار های اندروید در رشته برق

bargh iran - نرم افزار های اندروید در رشته برقbargh iran - نرم افزار های اندروید در رشته برق

نرم افزار های اندروید در رشته برق

در این قسمت فصد معرفی چند نرم افزار مفید و جالب در باره رشته برق در سیستم اندروید رو دارم


  ELECTRODROID PRO

نرم افزار فوق با استفاده از طراحی زیبا و حرفه ای خود به شما در انجام محاسبات دشوار الکترونیکی یاری می دهد ،این نرم افزار همچنین دارای ویژگی های زیر میباشد که به شما در ساده سازی مدارهای پیچیده یاری مرساند:

دارابودن کد مقاومت های SMD                             ماشین حساب قانون اهم 

محاسبه راکتانس و رزونانس                                محاسبه مقاومت های LED

ابزار های طراحی سلف                                      محاسبه افت ولتاژ

مبدل فرکانس                                                   مبدل موج های آنالوگ به دیجیتال 

مبدل دسیبل                                                    محاسبه المان های سری و موازی 

نمایش کد رنگ های فیبر های نوری                     دارا بودن جدول PT100

نمایش جدول تقسیم بندی موج های رادیویی       و امکانات بسیار دیگر که میتوانید با دانلود و نصب آن 

از برنامه لذت ببرید

حجم:4.4MB/     لینک دانلود

 

                


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Every circuit

اگر شما هم دانشجو یا دانش آموز رشته برق هستید و یا بسته به موقعیت شغلی و اجتماعی ،روزانه با انواع و اقسام مدارها و کیت های الکترونیکی و طراحی انواع و اقسام مدارها سروکاردارید  این نرم افزار برایتان |ر کابرد خواهد بود 

حجم:5.5MB/    لینک دانلود

 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Circuit builder

این برنامه طراحی شده است که مقدمه ای برای ساخت و راه اندازی مدارهای الکترونیکی باشد،کنترل ها و طرح خود آموز،circuit builder برنامه ای کامل برای درک اصول مدار های الکتریکی و الکترونیکی

این برنامه برای استفاده در تبلت ها نیز بهینه سازی شده است  

حجم:13.5MB/    لینک دانلود


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

silva ohm meter

این اپیکیشن ساده و کم حجم بوده و به سادگی به اندازه گیری میزان اهم هرگونه مقاومتی میپردازد 

این اپیکیشن به خصوص  در کارگاه ها و کلاس های درس بسیار پر کاربرد و مفید است

این برنامه در دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار شماست

حجم:476KB/    لینک دانلود

 

امیدوارم براتون مفید بوده باشه 

در اینده نرم افزار های بیشتری رو در خصوص این زمینه میذارم

 




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۱:۰۷
behnam talebi
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۷ ب.ظ

ساخت ساب و تریبل

bargh iran - ساخت ساب و تریبلbargh iran - ساخت ساب و تریبل

ساخت ساب و تریبل

 
 


وسایل مورد نیاز :
 

کیلواهم
7/4
مقاومت_R1
 
(زرد.بنفش.قرمز)
7/4
7/4
مقاومت_R2
 
(قهوه ای.سیاه.قرمز)
7/4
1
مقاومت_R3
 
47
میکروفاراد
47
خازن شیمیایی_C1
 
103
نانوفاراد
10
خازن سرامیک _C2
 
103
نانوفاراد
10
خازن سرامیک _C3
 
333
نانوفاراد
33
خازن سرامیک _c4
 

نانوفاراد
330
خازن سرامیک _C5
ولوم خطی 50 کیلو اهمVol2وvol1




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۷
behnam talebi
bargh iran - مغمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر استbargh iran - مغمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر است

مغمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر است

معمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر است :
مرحله اول :
1 - کشیدن نقشه ساختمانی شامل سیستمهای روشنائی – سیستم های صوتی -  سوکتهای برق – تلفن – آنتن – آیفون – فن کوئیل ها – اطفاء حریق – برق اضطراری و موتور خانه.
2- اجرای نقشه روی کار.
3- تراز کردن کل قوطی کلیدها و کشیدن خطِ  تراز با چک لاین.
4- شیار زدن مسیر لوله ها با شابلون ودستگاه شیارزن .
5- کندن قوطی کلیدها با دستگاه .
6- سوراخ کردن روشنائی سقفی توسط دستگاه ( در مورد سقف کاذب، روی سقف ساپورت خورده و روی آن لوله فیکس میشود).
7- نصب قوطی کلید روی دیوار توسط شابلون و تراز کردن دقیق آنها.
8- جوشکاری و ساپورت زدن برای فیکس کردن لوله پولیکاهای که برای ورودی و خروجی لوله های که داخل جعبه فیوز آورده می شود.
۹- جوشکاری و ساپورت زدن برای فیکس کردن لوله پولیکاهای که برای ورودی و خروجی لوله های که داخل جعبه آنتن و تلفن آورده می شود.
10- اجرای لوله پولیکا گذاری توسط گرما و خم کاری توسط مشعل و فنر  و آب بندی آن توسط چسب پولیکا.
11- جوشکاری و ساخت ساپورت برای سینی برق بر روی داکت مشخص شده از روی نقشه ( این سینی برق ها برای ورود کابل های برق تلفن آنتن ماهواره و ....... نیازهای ساختمان به طور مجزا داخل داکت های ساختمان فیکس و وارد باکس های مورد نیاز خود می شود).

12- پوشش کامل روی لوله پولیکا های که در کف ساختمان کار شده است.
13- نصب جعبه فیوز و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.
14- نصب جعبه آنتن و ماهواره و تلفن و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.
15- تامین ارتینگ ساختمان( نصب پلیت و سیم مسی وزغال ونمک برای راه اندازی چاه ارت و ازآنجا به سینی برق و به مصرف کننده ها)
16- لوله فولادی گذاری در شرایطی که نقشه تعیین کرده است(در پارکینگ های اداره جات داخل روشنائی آسانسور وروشنائی موتور خانه).
مرحله دوم:
 (بعد از کف سازی و کاشی کاری و سفید کاری دیوار)
1-تمیز کردن قوطی کلیدها وبریدن لوله های اضافی روی کار.
2- سیم گذاری داخل لوله پولیکا (رنگ سیم ها و قطر سیم ها و جنس سیم ها از روی استاندارد انتخاب میشود)
3- انداختن کابل شیلد دار برای بلندگوها وازآنجا به ولوم های همان اتاق و از آنجا به فیشهای پشت آمپلی فایرها.
4-کابل کشی برق از داخل جعبه فیوز و رد کردن داخل سینی برق و بست زدن و از آنجا به زیر کنتور(درصورت داشتن دیزل ژنراتوراین کابل ها داخل موتور خانه و وارد  تابلو های مخصوص خودش میشود).
5- کابل کشی تلفن –آنتن ماهواره وآیفون ازتابلوهای مخصوص خودش و رد کردن داخل سینی مخصوص خودش و بست زدن کابل ها و از آنجا به باکس های مخصوص خودشان.
6- اتصالات سر سیم ها در داخل قوطی کلید- جعبه فیوزها – روشنائیها – توکارها – و جعبه آنتن – ماهواره- تلفن - اطفاء حریق- UPS(نصب دستگاه های تغذیه  UPS به شرکتهای مسئول مرتبط میشود)
7- قلع اندود کردن کل اتصالات و سر سیم ها توسط حوضچه قلع
8- عایق کاری اتصالات توسط وارنیش حرارتی (جایگزین لنت برق).
9- اجرای کابل کشی مربوط به بیرون ساختمان نصب نور افکن ها در نما.
مرحله سوم ( بعد از نقاشی و کف تمام شده):
1- بستن کلید و پریز و تراز کردن آنها
2- بستن ترمینال روی سر سیم ها.
3- نصب دتکتور های دود و شستی آنها روی جاهای تعیین شده
4- نصب فیوزها داخل جعبه فیوز و وایرشو زدن سرسیم ها و فیوز بندی آنها
5- نصب آیفون تصویری بستن سوکتها و شستی های مربوط به آن.
6- نصب آنتن مرکزی و سوئچینگهای مربوط به آن
7- نصب سوئچینگهای ماهواره ( نصب و راه اندازی ماهواره برعهده شرکت های مربوط میباشد)
8- نصب چشم لایتینگ در راه پله و پارکینگ ها
9- نصب چشم لایتینگ در سرویسها برای هود مرکزی ( این چشم ها پس از عمل کردن به کنتاکتور و سپس کنتاکتور به سانتیفوژ فرمان داده و باعث تهویه سرویسها می شود)
10- نصب نور مخفی های داخل سقف کاذب و کفی های روی سرامیک.

نصب تجهیزات برقی:
- نصب تابلوی برق موتورخانه (تجهیزات داخل تابلوبرق بر اساس نیازهای موتور خانه انتخاب و توسط تابلو ساز ساخته میشود)
- نصب پایه سینی برق روی دیوار وفیکس کردن سینی برق روی آن.
- نصب لوله زیرسینی برق وازآنجا روی الکتروموتورها و ترموستات ها و مصرف کننده های دیگر.
- کابل کشی از تابلوبرق روی سینی برق و داخل لوله ازآنجا سرالکترو موتورها و ترموستات ها و مصرف کننده ها.
- وایرشوزدن و شماره زدن سر سیم ها و بستن آن روی تخته کِلِم الکتروموتورها وترموستات ها و مصرف کننده ها واز آنجا به ترمینال زیر تابلو برق.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۵
behnam talebi